pengalaman puasa part 3

>> Wednesday, August 18, 2010

alhamdulillah......baru lepas berbuka dengan mak dan abah cik Q....memang ktowang berbuka bertiga je..mak pun masak macam kebiasaan....buat ape nak mebazirkan....cik Q pun jarang ke bazar nie....kekadang tu cik Q kat opis pun boleh kol kat umah sebab nak pesan kat mak jangan masak banyak-banyak....takut nanti membazir....lagipun sekarang nie cik Q kan dalam proses diet..so makan pun dalam kuantiti yang sikit je.....untung mak aku....xde la penat sangat nak masak banyak-banyak.......

kalau dulu kan..masa kecik-kecik....macam-macam lauk mak aku nak kena masak....ye la.....untuk penuhi semua permintaan anak-anaknyer....yg sowang nak makan tu..yang sowang nak makan nie...aku plak selalu mintak nak makan benda yang aku suka la....4 example badak berendam,popia,donut macam2 lagi la....ape je yang terlintas kat kepala otak cakap je kat mak aku....sebab... kan aku penah ckp dulu mak aku tak suka anak-anak dia pergi bazar....pada die membazir duit.....so die akan cube penuhi semua permintaan anak-anak dia....tapi yang ponting jangan la mintak yang bukan-bukan....hahhahaha....

masa kecik-kecik dulu...kalau puasa penuh dapat upah.....yang selalu berjanji akak dan abang aku la....dowang kan berkerja....siapa puasa penuh sebulan dapat rm50....lau kurang sehari..tak dapat langsung tau...puasa penuh je kira ...tapi masa umur darjah 1 hingga 5 cam tu la...kalau dah masuk sekolah menengah tu jangan arap nak dapat upah dah....duit raya je yang dapat....
kalau nak tipu-tipu puasa pun jangan arap la dapat masa itu...pemantau nyer ramai....hahhaha....lucu dan seronok bila ingat balik..


adik aku yang bongsu tu kan dia selalu miss sehari..nak tahu tak sebab apa..sebab tiap kali hari yang mak aku buat kuih baulu..mesti die tak tahan..dan terus buka....tu kuih kegemaran die...lawak je...hhahhaha....kowang tau x kuih baulu 2 camne.......mak aku tak bakar pakai oven tau..tapi bakar pakai sabut kelapa tu.....pakai dapur kayu.baulu asri beb.....aku kan owang kampung......mak kau ni plak memang pakar dalam buat kuih-kuih tradisional nie...kowang tunggu je nanti nak dekat2 raya k...
macam-macam kuih yang akan dibuatnya..so tunggu je la k..
aku ni kuih-kuih camtu tak handal aku...lau setakat kuih bakar ni tahu la aku nak buat..



7 komen:

cikpia August 19, 2010 at 12:27 AM  

wah!! besnya!!!! my mum tak masak sangat kat umah...... syok tengok ur mum buat baulu.... yummy!!!

Cik Q August 19, 2010 at 2:29 AM  

lau nak rase kuih baulu asli dtg raye umah i..mmg tiap-tiap tahun ade tau..

Ciklinn August 19, 2010 at 8:07 AM  

huwaaa tingatt kat mak..akak tak balik lagi berbuka kat kg.....

bspotgurl August 19, 2010 at 8:41 AM  

Teringat pulak I kat masakan my mum.. :( sedey ler pulak pepagi ni..:( uuwaaaaa

Cik Q August 19, 2010 at 2:20 PM  

jangan la sedey-sedey..nanti raye lik la kampung..peluk your mum puas-puas....ok...;-)smile

Post a Comment

kepada yang baca blog ini semata-mata sebab nak menyibuk dan dengki pada cik q,terima kasih yeh kerana sudi datang melawat,blog ini diciptakan macam sampah,segala isinya ditaip ikut suka hati,walaupun tidak berguna tapi dicipta oleh aku dan diciptakan untuk aku,kalau tak suka tak payah baca,terus bla jer,pergi la jenguk blog-blog yang glamour dan best,
aku nie tak glamour pun,akhir kata..kehidupan harus diteruskan,walaupun keputusan yang dibuat seringkali salah dan dikesali,
so...happykan diri...happykan hidup....

  © cnq Simple n' Sweet by just2qasehlaura.com 2009

Back to katak hijau